RHODOS!

Rhodos, söndag.

Flyget var försenat, väskorna klyddade (Hprhm.. eller Johan klyddade med väskorna;) ) men tillslut kom vi fram till vårt underbara söta lilla hotell Alexandra i Ixia. Eftersom det var sent på eftermiddagen gick vi bara en runda på stranden och i byn för att kolla läget, innan vi åt lite, gick hem och slocknade direkt.
(Johan fick i uppgift att skriva kommentarer om varje dag så vi skulle minnas vilken dag vi gjorde vad på och hans kommentarer för dagen lyder: "Kom ner, klant med väskorna, tittade på byn, åt, Clara somnade med linser på". Haha sötnos!)

Måndag.

På måndagen gick vi och la oss på stranden (stenig) efter någon timme där flyttade vi upp till poolen.
Vi åt lunch och letade sedan efter ett minneskort till kameran
(Vi glömde ena kameran hemma och den vi hade med oss hade för litet minneskort, lagom klantigt.)
Hittade såklart inget minneskort i alla turistaffärer, utan gick till vår hotellvärd och frågade honom om hjälp.
Han körde oss (!) till en del i staden där lokalbefolkningen bor och vi fick vårt kära minneskort. Semestern var räddad!
Annars så ägnade vi måndagen åt att leta efter ett stort shoppingcenter som skulle finnas där någonstans.
Var där något shoppingcenter? Självklart inte.

Tisdag.

I tisdags bestämde vi oss för att gå in till själva staden Rhodos, vilket Johan hade hört bara skulle vara 4 km. Yeah. Efter att ha varit ute i den stekheta solen och gått i ca en timme kom vi till en vacker strandpromenad och det var den som var 4 km lång. Haha. Så när vi kom till staden var vi helt slut och vistelsen där blev därför som den blev. Dessutom blev vi sjukt besvikna på Afrodites tempel som bara var en stenhög :(
Men lite ruiner och grejer orkade vi med iallafall innan vi tog bussen hem och fick ta ett välförtjänt dopp i poolen :)

Strandpromenaden..

Afrodites tempel..

Gata i Rhodos..

En gammalt klocktorn som vi gick upp i :)

Utanför kyrktornet hittade jag mannen i mina drömmar ;)

..Och Johans förebild.. ;)

En välförtjänt öl!

Onsdag.

På onsdagen latade vi oss verkligen bara. Vi vaknade sent och låg vid poolen nästan hela dagen.
På kvällen blev det en internetbar (jag var ju tvungen att stilla mitt beroende!)

Torsdag.

På torsdagen hyrde vi en bil! En liten grå Nissan micra :)
Vi åkte till andra sidan ön till den vita staden Lindos. Vackert, men tyvärr lite för turistigt.
Sedan åkte vi vidare till Rhodos sydligaste del, till Prassonissi. Mitt favoritställe på hela resan! Havets möts runt en halvö och däremellan är det en enorm strand! Riktigt härligt!
Efter strandvistelsen åkte vi till Monolitho där de hade ett riktigt tjusigt slott (ruin)
Efter ännu något slott och någon vacker strand, så var vi helt slut och körde raka vägen upp till Ixia igen.

Ett 18 meter högt kors som är placerat på ett berg vid Ixia..

Lindos, den vita staden med sin slottsruin överst på kullen.

Bilder ifrån Lindos..

Foto ifrån ruinen i Monolitho!

Haven som möts runt halvön och den gigantiska stranden däremellan..

Fredag.

Hyrde bilen ännu en dag och åkte till Fjärilsdalen. En riktig turistflopp!
Bara samma sorts fjärilar och dessutom fanns det knappt några, vi var riktigt bevikna. Det roligaste vi hittade var en lila krabba :)
Åkte vidare till 7 springs som skulle vara ännu en sån där vacker sak som verkligen var sevärd.. En bäck.
Japp, vi åkte hela den vägen för att titta på en liten bäck. Snacka om att dagen började dåligt!
Det roligaste vi hittade vid 7 springs var en myskanka som vi matade med bröd.
Åkte till den underbara sandstranden Tsampika där vi la oss i några timmar och solade och badade.
På hemvägen åkte vi till Rhodos akropolis där det är en teater, en bit av ett tempel (Apollos) och en arena väl bevarade.

Foto ifrån Fjärilsdalen..

7 springs..

Tsampika..

Rhodos akropolis..

Lördag.

På lördagen gällde det att sola för fullt! Vår sista dag och vi kände oss sjukt bleka, så det var att ligga vid poolen som gällde, heeeela dagen.

Söndag.

Solade vi lite på förmiddagen, åt en bit och sen var det dags att åka hem :(

Träffade aldrig Angelica där nere. Hon började bråka med oss och vi ville inte ha vår semester förstörd så vi roade oss på egen hand istället. Har man bara en vecka så har man inte råd att förlora en enda dag.

Som ni kanske förstår så togs det sjukligt mycket kort där nere, alla är precis lika vackra och det har avrit jättesvårt att välja ut vilka som skulle komma med i bloggen.
Runt 800 bilder går ju inte att lägga upp och nu när jag kollat igenom allt känns det som att jag missat jättemånga viktiga och superfina, men det får vara så nu. Fotografierna blir inte på långa vägar så vackra som verkligheten är i vilket fall som helst :)

Underbar semester, alldeles för kort såklart!
Nu ska man jobba i två veckor innan jag får min rikiga ledighet :)